fbpx

Jak opanować swój głód?
5 wskazówek

Zdarzają się dni, że mamy nieokiełznaną chęć jedzenia wszystkiego co popadnie. Głód łapie nas w najmniej oczekiwanym momencie. Po obiedzie nachodzi nas ochota na coś słodkiego,
a przy sobotniej imprezie nie może się obyć bez fast fooda …

Czym jest głód i jaka jest jego rola?

 

 

 

Głód jest stanem fizjologicznym, informującym
o niedoborach w naszym organizmie. Warto jednak rozróżnić, kiedy mamy do czynienia z głodem fizjologicznym, a kiedy z głodem emocjonalnym.

Głód jest często wynikiem naszych nawyków, wyuczonych zachowań, np.: jedzenie podczas oglądania filmu. Warto więc następnym razem przed zaspokojeniem swojego głodu, na przykład paczką chipsów, się zastanowić – skąd ten głód?

 

Pamiętaj także o tym, że ciągły, nie mający końca, głód może być objawem jakiejś choroby na przykład bulimii, choroby pasożytniczej, cukrzycy czy problemów z tarczycą. 

 

Poniżej przedstawiam moje
top 5 sposobów na głód!

Sposoby na opanowanie swojego głodu

NISKI INDEKS GLIKEMICZNY

Moim zdaniem to najważniejszy punkt, jeśli chodzi o opanowanie swojego głodu – spożywanie produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG). Jest to jeden z najlepszych sposobów na zdrowy sposób żywienia. Produkty o niskim indeksie glikemicznym wspomagają kontrolę poziomu cukru. Nie powodują jego skoków. Dzięki czemu dłużej jesteśmy najedzeni, a bezpośrednio po posiłku nie mamy ochoty na dokładkę. Produkty te powinny stanowić podstawę żywienia. Warto pamiętać, że obróbka termiczna może wpływać na indeks glikemiczny – na przykład makaron ugotowany al dente ma niższy IG, niż rozgotowany makaron.

Poniżej przedstawiam tabelki produktów z indeksem glikemicznym. Warto wziąć zeszyt i zrobić porządne notatki. Polecam wypisać sobie wszystkie produkty, które polubisz jeść z grupy o niskim IG dzieląc je na grupy: węglowodany, białka, tłuszcze – dzięki czemu szybko będziemy mogli poskładać ,,posiłki”.

MAGICZNA SZKLANKA WODY

Czujesz głód? Wypij szklankę wody! Wypicie szklanki wody podczas odczuwania głodu pomaga nie tylko wypełnić pustkę w żołądku, ale i daje sygnał organizmowi, że już dostarczone są składniki mineralne. To właśnie odwodnienie jest jedną z częstszych przyczyn odczuwania głodu.

REGULARNE POSIŁKI

Nic dziwnego, że jesteś głodna jak jest już środek dnia a Ty zjadłaś śniadanie o świcie. Najlepszy odstęp między posiłkami to +- 3 h. Przy regularnym trybie życia dobrą opcją jest ustalenie sobie konkretnych godzin posiłków. Regularność ustawia organizm w harmonii i wspomaga utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Jeśli jesteś daleka od regularności – postaw na dietę pudełkową (kupną lub własnego wyrobu). Jednak przy wyborze pojemników zwróć uwagę na to, aby było możliwe podgrzewanie ich w mikrofali.

Jest to ważny punkt także jeśli chodzi o wszystkie mamy. Ponieważ będąc mamą całą swoją uwagę zwracamy na swoje dzieci, a nie na siebie. Dlatego już od najmłodszych ucz swoje dzieci celebrowania każdego posiłku. Nie pozwalaj, aby dzieci jadły w biegu!

KSZTAŁTOWANIE DOBRYCH NAWYKÓW

Jeśli udało Ci się ukształtować nawyk jedzenia podczas oglądania telewizji, to uda Ci się również ukształtować nawyk, dzięki któremu nie będziesz tego robić. Zdrowe życie to sztuka dobrych nawyków. Pamiętaj, że nawyk kształtuje się około 2 miesięcy. Więc tak naprawdę czeka Cię tylko 60 dni walki! Wytrwaj dzielnie w tym czasie, a naprawdę będziesz się cieszyć z tego, co osiągnęłaś. Zajrzyj na ściągawkę dobrych nawyków poniżej, aby uświadomić sobie, jak wiele możesz jeszcze zmienić, aby dłużej cieszyć się zdrowiem!

Beżowy i Zielony Minimalistyczny Szykowny Online Nauka Poznaj Mnie Lista Instagram Test

PEŁNOWARTOŚCIOWE POSIŁKI

Kolejnym powodem, dla którego chodzimy głodni to niepełnowartościowe jedzenie. U osób, które nie są sportowcami, ani nie mają do tego przeciwwskazań zalecam, aby w każdym posiłku znalazły się produkty z każdej grupy: węglowodany, białka i tak często pomijane tłuszcze. I to dzięki nim ostatnim często szybko robimy się głodni. W jednym gramie tłuszczu jest więcej kcal niż w białkach i węglowodanach (T: 9 kcal, BiW: 6 kcal). Dlatego tłuszcz trawi się wolniej, a my przez dłuższy czas jesteśmy najedzeni.